Backgammon a jeho online podoba je hrou, kde nezáleží iba na šťastí, ale tiež výrazne na hernej stratégii. Preto je potrebné poznať aj všetky pojmy a názvy, ktoré sa počas hry využívajú.
V tomto článku vám predstavíme základné pojmy, ktoré by ste pri hre backgammon mali určite poznať.
— A —
Acepoint
Hráčov prvý bod.
Automatické zdvojenie
Používá sa iba v moneygame. Môže nastať na začiatku hry, kedy každý hráč hádže 1 kockou. Pokiaľ padne rovnaké číslo, dablovacia kocka sa otáča na nasledujúcu vyššiu hodnotu. Toto sa môže stať aj niekoľkokrát za sebou, preto záleží na dohode hráčov, koľko takých automatických otočení akceptujú. Automatické zdvojnásobenie (slangovo „automat“) neznamená, že došlo k zahraniu dablovacou kockou a stále platí Jacobyho pravidlo.
— B —
Bar
Slovensky prepážka – rozdeluje hraciu dosku na dve polovice. Slúži k odkladaniu vyhodených kameňov.
Barpoint
Ide o hráčov siedmy bod a je to bod susediaci s barom (prepážkou).
Beaver
Beaver je tzv. dvojité zdvojenie pri hre dablovacou kockou. Hráč, ktorý dostal double hru prijíma a zároveň kocku otáča na následujúcu hodnotu. Kocka ostáva na strane hráča, ktorý double prijal. Beaver sa hrá iba pri moneygame.
Blot
Osamotený kameň napadnuteľný súperom.
Bulhar
Hovorový výraz pre zahranie hodu 64 na 8/2 6/2.
— C —
Chouette
Variant backgammonu pre 3 a viac hráčov, kedy proti sebe hrá 1 hráč (box) a ostatní hráči ako družstvo. Na začiatku hry sa losuje poradie, kedy prvý v poradí je „box“, druhý v poradí sa stáva kapitánom družstva. Kapitán má rozhodujúce slovo, pokiaľ dojde k pochybnostiam pri hre. O spôsobe zahrania kameňmi je zvyčajne dovolené medzi hráčmi družstva diskutovať, o hre s dablovacou kockou (každý má vlastnú) si ale každý hráč rozhoduje sám. Pokiaľ hru prehrá box, ide na jeho miesto kapitán družstva a box sa zaradí na koniec družstva. Kapitánom sa stáva ďalší v poradí v družstve. Pokiaľ prehrá družstvo, box ostáva, bývalý kapitán sa presunie na posledné miesto a novým kapitánom se stane ďalší v poradí. Pri hre chouette platia pravidlá ako pri klasickom moneygame.
Crawfordovo pravidlo
Uplatnenie nachádza v momente, kedy jednému hráčovi chýba posledný bod do víťazstva v celom zápase (match). Pri následujúcej hre sa nepoužíva dablovacia kocka. Pokiaľ sa prehrávajúcemu hráčovi podarí zvíťaziť, v ďalšej hre sa už kocka používa normálne a táto hra sa následne volá Post-Crawford.
Príklad: hrá sa zápas do 7 bodov a aktuálny stav je 6:4, v následujúcej hre sa teda nepoužije dablovacia kocka.
— J —
Jacobyho pravidlo
Pravidlo v moneygame, ktoré hovorí o tom, že hra nemôže skončiť dvojnásobkom (gammon) alebo trojnásobkom (backgammon), pokiaľ sa v hre nehralo dablovacou kockou.
— M —
Match
Po slovensky zápas je hra do určitého dopredu stanoveného počtu bodov. Platí Crawfordovo pravidlo. Neplatia pravidlá z moneygame.
Midpoint
Hráčo trinásty bod.
Moneygame
Už viackrát spomenutý pojem. Ide o spôsob hry backgammonu, zvyčajne za peniaze. V moneygame platí Jacobyho pravidlo a automatické zdvojenie.
MWC – Match Winning Chance
Celková strata equity hráča v zápase. Je to ďalší spôsob ohodnotenia kvality hry. Pri velmi tesnom alebo zhodnom PR (pozri pojem nižšie), je MWC presnejším ukazovateľom. Čím viac sa číslo blíži k 0, tým je hra silnejšia.
— P —
PR – Performance Rating
Výkonnostné hodnotenie hry. Je to priemerná hodnota kvality hry hodnotená programom eXtreme Gammon:
0 – 2,5 | Svetový šampión |
2,5 – 5,0 | Svetová trieda |
5,0 – 7,5 | Expert |
7,5 – 12,5 | Pokročilý |
12,5 – 17,5 | Mierne pokročilý |
17,5 – 22,5 | Príležitostný hráč |
22,5 – 30,0 | Začiatočník |
— R —
Racoon
Je to bezprostredné zdvojenie dablovacej kocky na následujúcu hodnotu po zahraní „bívra“ (viď pojem beaver). Zdvojenie odohrá pôvodne dablovací hráč, kocka ostáva na strane hráča, ktorý zdvojenie prijal. Racoon sa hrá iba pri moneygame.
Značky : backgammon • online backgammon