Loot boxy, a teda truhličky, ktoré v hre dávajú hráčovi náhodné odmeny a nejakým spôsobom vylepšujú hru, sú témou, ktorá sa v Európskej únii rieši už niekoľko rokov. Truhličky je totiž možné kupovať za reálne peniaze a vývojári (predovšetkým mobilných) hier vedia, že aj keď ponúknu svoju hru zdarma, tak hráči na loot boxoch cez mikrotransakcie minú omnoho viac, než by dali za úplne novú hru.
To je pre vývojárov hier obrovský zdroj finančných prostriedkov. Pokiaľ sa totiž nejaká hra stane virálnou, autorom zarobí desiatky alebo aj stovky miliónov dolárov.
Je tu však jeden problém. Loot boxy v hrách v podstate spĺňajú všetky aspekty hazardu. Je možné ich zakúpiť za reálne peniaze (vklad), nachádza sa v nich odmena (výhra) a tá je generovaná náhodne. Loot boxy ale momentálne nie sú nijako regulované, a tak si ich jednoducho môžu kúpiť aj deti. Tie sa touto cestou veľmi rýchlo priučia hazardu.
V EÚ proti loot boxom na čele s Belgickom a Holandskom, boj sa začína aj v USA
V Európe sa s týmito truhličkami bojuje už dávno. Najmä Belgicko a Holandsko si vymohli zrušenie loot boxov hneď v niekoľkých populárnych herných tituloch. Je ale viditeľné, že táto funkcionalita leží v žalúdku ešte množstvu iných štátov. A v podstate právom.
Boj sa rozširuje aj do zámoria, kde republikánsky senátor Josh Hawley predložil návrh zákona, ktorý by mal zakazovať monetizáciu hier. Tá totiž podporuje závislosti na hrách, ktoré sú jasne určené deťom. Spoločnosti, ktoré by nový zákon nedodržovali, by čelili postihom.
Legislatívny proces je však dosť zdĺhvý a zákon je potrebné „posvätiť“ z mnohých strán. Je ale dobrou správou, že boja s loot boxami sa zúčastňuje aj taká veľmoc ako USA. Aj keď na loot boxoch nie je v podstate nič zlé, práve absencia regulácie a ich následné sprístupnenie deťom je niečo, čo naozaj nie je správne.